پباده سازی پارچه و چاپ

طرح‏ها و نقش‏های پارچه , جلوه‏ای از اصالت هنری و فرهنگی یک ملت است . جمهوری اسلامی ایران هم در مورد پباده سازی و چاپ بافته‏های متفاوت که اکنون زینت بخش موزه‏های دارای اعتبار است , پیشینه دار براق و بی نیاز است . به خواسته اعتبار بخشیدن بدین هنر و احیاء سنن هنری کشور‌ایران , فن پباده سازی بافت و چاپ پارچه و جامه با سه گرایش «طراحی بافت پارچه» و «طراحی چاپ پارچه» تحت عنوان یک کدام از رشته ‏های دانشگاهی تولید شد , و در کالج هنر از سال ۱۳۷۵ با گرایش «طراحی چاپ پارچه» استارت به عمل کرد . انگیزه این فن ایجاد کردن متخصصانی است که بتوانند با بهره‏گیری از ارثیه بی نیاز فرهنگی و هنری که در مورد چاپ پارچه داشته‏ایم به پباده سازی پارچه بپردازند.

علم آموختگان این زمان کار کشته خواهند بود تحت عنوان طراح در کارگاه‏ها و کارخانجات نساجی اشتغال یابند , همینطور با راه‏اندازی کارگاههای کوچک به چاپ پارچه از جمله مصرفی و دکوری پرداخته و با ارائه سرویس ها مشاوره‏ای و فعالیت پژوهشی با سازمان‏های صنعت های دستی و موزه‏های متعدد همیاری داشته باشندو در غایت هم به فرمان یادگرفتن این هنر در هنرستانهای هنری بپردازند .

کهن ترین گواهی مرتبط با چاپ پارچه را از نقش دیواره های مقابر مصری مرتبط با دو هزار هزار و صد سال ق . م بدست آورده اند و سابق ترین آرم های مو جود که از ساختن قالبهای مشابه قالبهای قلمکار حکایت داراست هم در همین زمان با پارچه های گشوده یافته از قبور ” سکاها ” مکشوفه در مملکت مصر است .

 

سابق ترین قالبهای تراشیده شده از سنگ همراه با اثرها سفالی سده های چهارم و پنجم میلادی در حفاریهای نیشابور بدست آمده اند که در فواصل نقوش آن اثرها مانده از پشم به دیده میخورد . باتیک یکی گونه های چاپ سنتی است که به وسیله ماده ای مقاوم ( ترکیبی از سقز , موم و پارافین ) بر روی پارچه ابریشم انجام می شود . صورت ابتدایی این پارچه در سرزمین چین و بعد از آن در جزیره جاوه اندونزی همگانی شد و کم کم در کشورهای دیگر دیگر صادر شد . هر میهن با اعتنا سنت , سلایق و سلیقه خویش در آن تحولی ساخت .

پروسه چاپ کلاقه ای ( باتیک ) :

۱ - صمغ گیری ابریشم :

قبلی از چاپ , پارچه را رنگ پذیر می نمایند . پاره ای آب وصابون را در کاسه مسی تا ۵۰درجه سانتی گراد حرارت می دهند , بعد از آن کربنات دو سود را به آن افزوده و حل می‌نمایند . پارچه را به زمان نیم ساعت درین محلول قرار داده , می جوشانند تا تماما ” سپید شود . آنگاه با آب سرد آبکشی , کم آب و اطو می نمایند تا برای چاپ مهیا شود .

 

۲ - ساخت قالب :

برای ساختن قالب , ابتدا نقشه کلیدی را روی صفحه کشیده , رنگ می نمایند . آن‌گاه نقشه را به تفکیک رنگ روی صفحه های دیگر نسخه برداری کرده , هرقطعه را با چسب روی تخته سه لابه لا چسبانده و اطراف آنرا میبرند . برای طرحهای دقیق صفحه آهنی مطلوب خیس است . با چسباندن قطعه های بریده شده روی تراز قالب , دیگر قالبهای مثبت ومنفی مهیا می شود .

 

۳ - تهیه و تنظیم واکس باتیک :

سقز را در پیاله مسی و با حرارت ذوب می نمایند بطوریکه پخته و کف آن به طور کامل ” زدوده شود . در تراز آن‌گاه پیه و بعد موم را افزوده و می جوشانند تا بخوبی ترکیب شود . در پایان محلول نتیجه ها را از صافی ریز عبور داده تا مهیا استعمال شود . با این ماده مقاوم بوسیله قابهای نقش یا این که لوله های ساماندهی کننده ماده مقاوم ( تیان ) می شود به طرح اندازی بر روی پارچه پرداخت . بعد از نقاشی کردن , این ماده مقاوم از روی پارچه برداشته می شود .


منبع: چاپ روی پارچه در خانه طراحان سام

 

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

چاپ پارچه چه‌گونه انجام می شود؟

معرفی چاپ روی انواع متریال های پارچه

چاپ مستقیم روی پارچه چگونه است؟